
Regeringens plan?
----------------------------------------------------------------------
Lagring ?
Vad är e-bränslen?
E-bränslen är syntetiska bränslen som produceras av väte och kol, från avfall eller koldioxid (CO2). Processen innefattar att separera väte och syre från vatten med elektricitet, för att sedan kombinera vätet med CO2. Resultatet blir ett koldioxidneutralt bränsle, vilket innebär att vid förbränning släpper e-bränsle ut lika mycket CO2 som det tidigare tagit upp.
Fördelar och nackdelar
Porsche är en biltillverkarna som ser potentialen i e-bränslen. De har investerat stort i pilotproduktion och menar att e-bränslen kan förlänga livslängden på befintliga förbränningsmotorer. Flera biltillverkare, Ferrari, Ineos och Mazda ser e-bränslen som ett komplement till elektrifiering. Andra, som Bentley och Volvo, är skeptiska
E-bränslet kan användas utan modifieringar av motorn och kräver ingen ny infrastruktur, till skillnad från vätgas och el.
Framtiden för e-bränslen
Det finns frågetecken kring tillverkningen av koldioxidneutrala bränslen. En rapport från Internationella energirådet klargör att det krävas mycket el för att producera väte. E-bränslen ska produceras när det finns överskott av energi, och sparas till att användas när det råder underskott.
Sammanfattningsvis har e-bränslen en potential att minska utsläppen från vägarna samt stötta elproduktionen vind fattiga dagar.
Någon förståelse för e-bränslen finns inte hos regeringen. Det leder till att projekt lägg ned.
I takt med försöken att minska beroendet av fossila bränslen, tar marknaden fram syntetiska bränslen.
Tillämpningsområdena för e-bränslen är stort utöver personbilar även lastbilar, flygplan och fartyg, och sträcker sig till industriella processer och energisektorn för lagring av energi. Inom flygindustrin utvecklas det hållbara flygbränslet Sustainable aviation fuel (SAF). All flygtrafik i världen står för ungefär två till tre procent av alla utsläpp av CO2. Förnybart flygbränsle är tillverkat av i huvudsak använd matolja. Förnybart flygbränsle minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 80 procent.
Omställningen handlar om energitäthet. I ett batteri är energitätheten ungefär 2% jämfört med bensin.
Inom sjöfartsindustrin investeras i e-metanol. Genom att återanvända koldioxid i en cirkulär process.
I takt med att elektrobränslen växer fram som en hållbar lösning står kostnaden för produktionen i fokus, i dagsläget kostar en liter e-bensin ungefär 50 kronor. Med fallande priser för elektrolysörer och ökade kostnader för fossila utsläpp, har e-bränslen en given framtid.
Framöver kommer e-bränslen framställs på ett kommersiellt lönsamt sätt. i framtiden kommer kostnaden för fossila bränslen stiga. Det är alla pinsamt medvetna om men att handla därefter råder tveksamhet. Var är vinsterna för investerarna? Hur ska politikerna göra för att bli omvalda om de gör vad som behövs?
Batterilager
SEB banken investerar upp emot en miljard kronor på energilagring. Tillsammans med Ingrid Capacity ska det byggas 13 stora batterilager i Sverige som ska användas för att stabilisera el-nätet, och generera vinster. Affärsidén bakom energilagring är enkel. Det handlar om att tjäna pengar, ladda batterierna när priset på el är lågt och leverera el när priset är högt (då tillgången på el är begränsad).
Hur kommer regeringen att hantera likviditets krisen och konkursen i Northvolt. Räcker hejarop från regeringen, Ebba?