Estland 100 år
 
 

Estland 100 år

24 februari 2018



Vanemuine



S/S Wellamo.

1966. Insatt mellan Helsingfors - Travemünde/Tallinn. 19 september tas fartyget ur trafik


Kontakten med  Finland och exilesterna kommer igång 1965. Det är mycket svårt att resa och var besökare betraktas i princip som spion. Att passera tullkontrollen var ett tidsödande företag där allt skulle i ordets rätta bemärkelse kontrolleras.





Med besökande estländare och turisterna kom även souvenirer och konst att lämna Estland. Här en omnumrerad litografi av Aime Karv.”Estnisk lantgård med brunn”. Försedd med stämplar (pass) att den är tillåten att lämna landet.


1958

Nationalisering av hantverksarteller; avskaffandet av maskintraktorstationer och försäljningen av dessa maskiner till kollektivjordbruk och statliga gårdar.


1959

Den obligatoriska 8-årsskolan infördes.

1960

stod Tallinns nya sångscen klar.

1961

Monetära reformer av Sovjetunionen (1:10).

1962–73

Byggande av Tallinns stadsdel Mustamäe.

1964

Tõravere-observatoriet stod klart.

1965

Spannmålsproduktionen nådde nivåer före kriget; Återöppning av rederiet Tallinn-Helsingfors. 1 januari Estlands SSR:s nationalekonomiska råd avskaffades och industriministerierna återupprättades.

 
Passagerartrafik på linjen Tallinn–Helsingfors återupptogs den 7 juli 1965 med passagerarfartyget Vanemuine efter ett 25 år långt trafikuppehåll. Den internationella passagerartrafiken hade stoppats i juni 1940, när Ryssland ockuperade Estland. Den nya linjen från Sovjetunionen till ett land i väst öppnade så småningom Estland för yttervärlden. I mitten av 1950-talet besöktes Estland av ett par hundra turister från Finland, men redan ett år efter linjestarten hade närmare 15.000 turister besökt Estland.


Symboliskt inledde också Finska Ångfartygs Aktiebolaget trafik mellan Helsingfors och Tallinn med sin passagerarångare Wellamo, som hade trafikerat linjen redan före andra världskriget. Wellamo avgick från Helsingfors för första gången den 9 juli 1965, men togs ur trafik redan nästa år.

1966, ersattes Vanemuine med passagerarfartyget Tallinn, som hade kapacitet för 250 passagerare. Tallinn trafikerade på den
linjen fram till 1980 och ersättes då av nybygget Georg Ots med kapacitet för 1.200 passagerare och 8 bilar.
Under åren 1965 till 1990 reste totalt tre miljoner finska turister på linjen Tallinn–Helsingfors. Från estniska sidan reste ungefär en procent av passagerarna.