Övre bild Vegas kapten Juhannes Kivi med matros Wetja Welström. Undre bild Segelfartyget Mariannes kapten Mihkel Hiiuväin.
Bild Maa Hääl 1936.11.20
Artickeln handlar om sista resan till Loksa för säsongen. Johannes Kivi är kapten på Vega och Mihkel Hiiuwäin är kapten på Marianne.
Vidare berättas att Mihkel är fiskare och att han nu ser fram emot vinterns vila och gott fiske fiske
Marianne sõnumehed 1931.5.15. till försäljning. Köptes Av MIhkel Hiiuväin.
Familjen var ägare till Marianne och ytterligare en båt, Kildin förliste 1940. 1937 inköptes Luise och Marianne sattes ut till försäljning. Marianne stannade kvar i familjen ägo och beslagtogs av sovjetmakten 1940.
7 november 1937 utannonseras segelfartyget Marianne till försäljning i Päewaleht.
En förteckning finns i ENSV Teataja 12 oktober 1940.
Listan omfattar en förteckning av 247 poster för större båtar och 135 poster för mindre båtar. En post kan innehålla flera båtar ägda av samma person.
Förteckning där Mihkel Hiiuväin är ägare omfatta nr 181 P.-L Luise och nr 242 P.-L Marianne.
För Luises del anges fyra ägare, sedan köpet 1937 har en ägare tillkommit förutom Mihkel Hiiuväin, Juhan Ligi och Artur Avik finns även Voldemar Vähejaus upptagen.
För P/L Marianne står Mihkel Hiiuväin, brodern Johannes Hiiuväin samt Adu Süld som ägare
Efter att tyskarna ockuperat Estland 1941 återgick de flesta båtarna till sina forna ägare. Luise åter-lämnades 20 maj 1943 till Mihkel Hiiuväin.
Marianne hade 5 december 1940 gått upp på klipporna vid Grossgrund. Orsaken var att Fyrarna i detta farliga vatten släkts Kl. 20.30. Marianne gick senare upp på klipporna då hon seglades hem utan fyrarnas hjälp.
8 december 1943, under den tyska ockupationen, beviljas lån till bygge av en motordriven båt på 200 grt. Låntagare står August Linde och Mihkel Hiiuväin. Lånet godkändes till 130.000 RM. varav 15.000 RM. utkvitterades 24 februari 1944. Mihkel Hiiuväins båtar konfiskerades av ockupanten Sovjet, Luise återlämnades 1943 av den tyska ockupanten och konfiskerades på nytt 1945 av Sverige för att återlämnas till den Sovjetiska ockupanten.
Fartygens signaler
Berättelsen om länk till
Den sista resan med segelbåtar i väntar på vintern. Kaptenerna ser på sitt arbete och service bekymmer.
P-l. Wega E.S.P.A (1938) Loksa
"Ju kallare desto närmare vinter, desto tunnare med båtar i hamnen. Dessa "vithåriga" vattenfåglar, som fortfarande kan ses här är här för sin sista tur för att snart gå i vintervila. I Tallinn är kaj nr 12 fylld av segel "Vega" når knappt sin stenpir, eftersom fartyget är nertyngt med, Loksa tegelstenar.
Låt oss samtala i aktern, vilket är varmt som en bastuugn. Där sitter fyra sjömän, kaptenens fru och en ung seglare, Vetja och en författare av dessa rader.
"Låt oss göra den sista resan", säger biskopsmannen. "Gör vad du vill, men det är svårt att segla. Vädret gör dig kall, du kan inte se någonting. Det är inte längre tid för en ny resa i höst, bara bekymmer. "
"Han är inte varm”, "Vi seglade till Tallinn på två hela dygn, annars klarar vi turen på 7-8 timmar." Det visar sig att kaptenen hustru” är en riktig segelkvinna, som har bott på vågor med sin man och ofta seglat med honom på farliga resor. När vi pratar om det, smygar kaptenen sig framför henne och säger: används under deras livstid. "
"Är verksamheten ett snickeri?" "Han är inget speciellt. Du får en månadslön, det är allt.
Vi hör att fisket i Loksa inte är särskilt framgångsrikt eftersom vattnet är grunt.
"Motorerna kan hjälpa dig, men det är så dåligt att du inte kan oroa dig för dem." Vem som helst som har styrkan kommer naturligtvis fram eller omvänt. "
På ett stor tjära- och oljefat rullar en man, en nypa tobak i ett hörn. Du frågar hur livet går och du får något fel på det estniska språket. Först då kommer du att inse att den närmaste grannen är det finska språket. De har en vacker och stiligt ordförråd. Förklarar att han är från Hogland. Ön ligger 12 km bort. lång och ca 7 km. bred. Invånarna bor huvudsakligen på fiske.
Hur är finländarna i skörden?
"Bra, sluga" förklaras och kaptenen på segelbåten har kommit hit med salt, du med en last.
Endast två segelbåtar lossar ved. "Marianne" är i slutskedet. "Snart är vi av med veden”, säger Mariannes kapten Mihkel Hiiuväin. "Det kommer att bli en segling hem, man kan vara nöjd med snö och lite tid att leva med hustrun.
Det blir en tid att fiska. Det visar sig att kapten Hiiuväin också är en fiskare och tar alltid knivarna ur båten, om han stiger i land. Men förra sommaren var det mycket tid med fiske. Segling är värt mer i Soela fiskfångsten nu är god och mer framgångsrik än någon annanstans. Vissa fiskare i området är utrustade med motorer, men de flesta har segelbåtar. Det finns stora fångster i sikte, och män gör mer än att dricka.
Tidningsklipp nedre bild vänster spalt Loksa: Kapten F. Tartti, från Hogland i besöks skeppet.
Parki fyr